30.1.14

Uit borduren

Een tijdje terug stuurde een medecursiste van de handwerkopleiding mij dit krantenartikel toe.



Vandaag gaan we samen de expositie in Arnhem bekijken. Ik kijk er erg naar uit!




Voor onderweg in de trein gaat dit boek en mijn borduurwerk mee. De laatste tijd heb ik er, zij het met grote tussenpozen, vele uurtjes in stilte aan gewerkt. Ik heb veel kruisjes toegevoegd maar ook delen weggehaald omdat het voor mijn gevoel niet klopte. Nu ik mij verdiep in de mythologie van Noord-Europa komen beelden op die ik in de lap wil verwerken. Deze zag ik voorbij komen op Ravelry en vormde ook een inspiratiebron. Er wordt verwezen naar een boek dat ik hier voordelig en zonder verzendkosten(!) bestelde. En omdat ik niet kon kiezen, nam ik er twee. De boeken helpen mij de beelden om te zetten in kruisjes op mijn lap. Het wonderlijke is dat er in het ene boek een motief is afgebeeld dat nagenoeg identiek is aan het kader dat ik op mijn lap borduurde.
Intuïtief had ik zelf al een keltisch motief gecreëerd.

Deze editie van ’ik ga op reis en neem mee’ zal ongetwijfeld opgevolgd worden door een ’ik ging op reis en kwam terug met....’







24.1.14

Voor een jarige



Wekelijks help ik in de klas van jongste met breien. Het is geweldig om te zien hoe ijverig de kinderen bezig zijn, hoe snel ze vorderingen maken en hoe vindingrijk ze zijn;-)
Jongste kreeg van één van zijn klasgenootjes een uitnodiging voor zijn verjaardagspartijtje. Zijn kadowens: vouwblaadjes.... en nog iets erbij want alleen vouwblaadjes was toch niet zo leuk.
Het is één van de kinderen die zichtbaar geniet tijdens die breilessen. Ik vroeg zijn moeder of hij zelf al een paar breinaalden heeft. Die had hij niet. Toen was het niet zo moeilijk te bedenken wat we bij die vouwblaadjes konden geven. Ik maakte een paar breinaalden met zijn naam erop en verfde een streng soedanwol in regenboogkleuren. Jongste vind het geweldig om te geven en ik denk dat de jarige erg blij zal zijn.


18.1.14

De drie spinsters

foto van het www

Zojuist, voor het naar bed gaan, las ik jongste voor uit het sprookjesboek van Grimm. Hij had het verhaal van de drie spinsters gekozen. Kennen jullie dit sprookje?

Het gaat over een lui meisje dat niet wil spinnen, wat haar moeder ook doet of zegt. Wanneer haar moeder op een keer haar geduld verliest en het meisje een flink pak slaag geeft, moet het meisje zo hard huilen dat de koningin, die net voorbij komt met haar koets, het hoort. Ze laat de koets stoppen, gaat het huis binnen en vraagt waarom de moeder het kind zo hard heeft geslagen. De moeder schaamt zich voor de luiheid van het kind en vertelt de koningin dat haar dochter maar niet wil ophouden met spinnen. De koningin stelt de moeder voor om het meisje met haar mee te laten gaan naar het paleis, waar ze zoveel kan spinnen als ze wil. En zo geschiedde. In het paleis wordt het meisje naar boven gebracht waar drie kamers vol liggen met vlas. Als het haar lukt dit allemaal te spinnen, mag ze met de prins trouwen. Het meisje is ten einde raad. Wanneer ze huilend voor het raam staat, ziet ze drie vrouwen voorbij gaan. De eerste had een brede platvoet, de tweede een enorme onderlip en de derde een brede duim. De vrouwen zien het meisje huilen en vragen haar wat eraan scheelt. Daarop bieden de vrouwen haar hun hulp aan op voorwaarde dat het meisje hen uitnodigt op haar bruiloft, zich niet voor hen schaamt en hen bij haar aan tafel laat zitten. Het meisje laat de vrouwen binnen en zij spinnen voor haar al het vlas. De ene trekt aan de draad en trapt op het wiel, de andere likt aan de draad en de derde draait hem rond en tikt met haar vinger op de tafel. Wanneer al het vlas gesponnen is, begint de koningin de bruiloft voor te bereiden. Haar zoon verheugt zich erop met zo'n ijverig meisje te mogen trouwen. Het meisje houdt zich aan haar woord en vertelt de koningin dat zij haar drie nichten, die erg goed voor haar zijn geweest, graag zou willen uitnodigen voor de bruiloft. De koningin en de bruidegom vinden dat goed. Als het feest begint en de bruidegom de drie dames ontmoet, vraagt hij zich af hoe het meisje aan zulke lelijke familieleden komt. Hij vraagt de vrouw met de brede platvoet: 'waarvan hebt u zo'n brede platvoet gekregen?', waarop de vrouw antwoordt: 'van het trappen". Hij vraagt de tweede vrouw: 'waarvan hebt u die hanglip gekregen?', waarop de vrouw antwoordt: 'van het likken'. Tenslotte gaat hij naar de derde vrouw en vraagt haar: 'waarvan hebt u zo'n brede duim gekregen?', waarop de vrouw antwoordt: 'van het draaien'. De koningszoon schrok en verbood zijn bruid ooit nog een spinnewiel aan te raken en daarmee was ze van het nare vlas spinnen verlost.

Toen ik het voorgelezen had, moest ik terugdenken aan de drie vrouwen die ik vanmiddag de beginselen van het spinnen leerde. Gezellige, enthousiaste dames die de draad heel goed oppakten.


klaar om te beginnen

eigengebakken notenkoek

wol, wol, wol

En nu hoop ik maar dat zij, wanneer zij dit lezen, niet bang zullen zijn dat ze platvoeten, hanglippen of dikke duimen krijgen van het spinnen.
Lieve dames wees niet bevreesd, jullie lopen hooguit het risico zo verslingerd te raken aan het spinnen dat jullie straks elk vrij uurtje willen doorbrengen achter een spinnewiel;-)
Veel succes en vooral veel plezier met spinnen!


mooie draadjes van de dames


13.1.14

Isn't she lovely?


Dit zakpopje maakte ik naar aanleiding van de handwerkles van afgelopen zaterdag. Die ging over........poppen maken! De beschrijving en het materiaal voor dit popje kregen we mee naar huis nadat we in de les gezamenlijk een aanvang maakten met het vormen van het hoofdje. Het popje doet me sterk denken aan een allerliefst meisje uit de klas van jongste. Lieke heet ze en ik vernoem dit popje naar haar;-)
Nu mag ik een les verzinnen over poppen maken of vilten. Ik denk dat ik ga voor een combinatie van die twee. In mijn hoofd heb ik al een plannetje...