29.2.12

Doelen en d(r)aden








Al voor de maand januari had ik mezelf ten doel gesteld de tweede vacht van het pommerse schaap in z´n geheel te spinnen en vierdraads te twijnen. Menig avondje was ik ermee zoet, maar ook tijden niet. Toen ik vorige week voor de spingroepbijeenkomst in Haren mijn wiel klaarpakte, kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat het er nog net zo bij stond als na de laatste spingroepbijeenkomst een maand geleden. De dekentjes gekaarde wol hingen nog keurig in een tasje aan het wiel en van de vier spoelen waren er nog maar twee gevuld. Gelukkig zette de spingroepbijeenkomst mij ertoe aan de draad weer op te pakken. Ik had er lol in en heb thuis verder gewerkt. Zondag had ik vier spoelen overvol, en was de bak zo goed als leeg. De vier draden heb ik met elkaar getwijnd tot een mooi grof garen. Na een paar extra wasbeurten (het bleef maar greasy) is dit nu klaar om verder verwerkt te worden. De andere helft van deze enorme vacht ligt overigens nog in mijn wolkamer te wachten om gesponnen te worden....

Voor het vierdraads twijnen maak ik gebruik van alle drie mijn spinnewielen. Op de twijnrekjes van de twee Louët-wielen plaats ik de spoelen en de draden twijn ik dan op mijn Country Spinner. Die heeft een lekker grote spoel. Op die spoel zat echter nog het spinsel van de spindemonstratie in Twizel van vorige maand. Dat spinsel moest plaats maken. Ik heb het enkeldraads opgehaspeld en afgelopen maandag geverfd met landscapes. Het is een streng van ruim 400 gram, lekker warm om je nek maar ik denk dat ik het toch maar verwerk tot een kussenhoes of iets dergelijks.
Dat ik er tijdenlang niet toe kwam om te gaan spinnen is voor een groot deel te wijten aan mijn grote breiavontuur: het swirl jacket. Inmiddels ben ik bezig met mijn vijftiende welt. Het is erg verslavend, zo erg dat ik ´s avonds soms moeite heb de pennen neer te leggen en naar bed te gaan....

1 opmerking: