11.2.12

Kleur






Een tijd terug kocht ik bij de wolstudio in Haren een aantal potjes Landscapes wolverf. Het kwam er maar steeds niet van om ermee aan de slag te gaan. Toen ik van de week met jongste in Astrid´s breiwinkel in Zwolle was, zat hij zich daar te vergapen aan prachtige handgeverfde wol. Hij wilde graag dat ik er een aantal kocht die hij had gekozen. Maar nee, het voornemen was om de bestaande wolvoorraad te doen krimpen dit jaar en een dergelijke aankoop zou het tegendeel opleveren. Dus beloofde ik hem samen wolletjes uit mijn wolvoorraad te gaan verven. En zo geschiedde. De eerste streng gesponnen Swifter gingen we regenboogverven met alle kleurtjes. Jongste deed de kleurtjes in de pan. Natuurlijk waren we nieuwsgierig en gingen we kijken en een beetje roeren. Het leverde een groenige streng op met hier en daar wat kleuraccentjes (derde foto van boven). In hetzelfde bad gooide ik vervolgens een flinke streng (zo´n 300 gram) Clun Forest wol die was getwijnd met een wolletje van de kringloop. Het kringloop wolletje kleurde niet mee en dat geeft best een grappig effect. Tot slot wilde jongste nog een oranje wolletje. Een klein strengetje witte Jacobswol moest eraan geloven en werd met gele en rode verfstof behandeld. We hoopten op een sterk streperig resultaat van geel, oranje en rood maar het werd een vrij egaal oranje wolletje terwijl we deze keer echt niet voortijdig in de pannen hebben geroerd. Jongste was verwonderd over het proces en erg blij met het eindresultaat. Unieke wolletjes!

1 opmerking:

  1. Mooi om deze verfresultaten te zien.
    Al zal het op een foto ongetwijfeld wel eens een beetje anders dan in de praktijk zijn.
    De oranje kleur springt er wel uit.
    Al hou ik zelf meer van groen en bruin.
    Prachtig om dit te zien, neem aan dat je het soort wol en de verf die je gebruikt ook vastlegd.
    Groet
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen