23.3.13

Kleur!

Voor de cursus ben ik een les over kleur aan het voorbereiden. Een les over wolverven met natuurlijke materialen. Dat is net toveren met kleur. Je weet namelijk vooraf nooit precies welke kleur er tevoorschijn komt. En dat is heel verrassend. Maar.... soms kan het ook teleurstellend uitpakken. Als je iets krijgt wat je niet wilt... Je moet er dus open in stappen.






Ik wil eerst de drie hoofdkleuren verven. Met oververven wil ik vervolgens proberen de complementaire kleuren te verkrijgen. De wol die ik gebruik voor het verven is van het Fries Melkschaap. Het is prachtig wit van kleur en verft mooi aan. Ik heb de afgelopen weken veel zitten spinnen en had ongeveer 400 gram garen gemaakt. Te weinig. Als je gaat verven kun je herhaaldelijk verfbaden vullen en dan heb je een grote hoeveelheid wol nodig. Daarom heb ik ook gekaarde wol gebruikt.

Geel is als eerste aan de beurt. Een heleboel planten en bladeren uit de natuur verven geel. Pech is alleen dat er op dit moment niet zoveel groeit en bloeit. Ik heb er dus voor gekozen te verven met uienvellen. Die kunnen een prachtige gele tint opleveren, maar ook groen- en oranjebruintinten. Van de groentenman bij ons in het winkelcentrum kreeg ik gisteren een enorme hoeveelheid rode en witte uienschillen toegestopt. Wel nog met hier en daar een halve ui eraan vast dus ik moest zelf sorteren. Lief dacht dat we hutspot gingen eten ;-)




Ik besloot de rode uienvellen te gebruiken. Iemand had mij eens verzekerd dat je daar prachtig geel van krijgt. Een eerdere poging leverde mij een prachtige groentint op. Maar aangezien er zoveel factoren (bodem, zon, weer, wol, water, temperatuur om maar een paar te noemen) van invloed zijn op de uiteindelijke kleur, besloot ik nog maar eens een poging te wagen met die vellen.  De schillen waren vers. Ik gebruikte 100 gram voor 100 gram wol. Vrijwel direct kleurde de wol in mijn bad geel toen ik de vellen toevoegde. Binnen 5 minuten haalde ik de eerste band gekaarde wol uit het bad. Na ongeveer 10 minuten ook de tweede pluk. Deze was al meer groengeel gekleurd. De uienschillen liet ik gedurende een uurtje pruttelen in het bad. Toen voegde ik een nieuwe band gekaarde wol toe. Deze was niet voorgebeitst (de twee eerdere had ik gebeitst met aluin). Dit wolletje werd groen, prachtig groen. Vrijwel direct, maar ik besloot het een half uur in het bad te laten. Bij het spoelen kwam er veel kleur af. Toch bleef na diverse spoelbeurten een mooi groen wolletje over. Dit groen laat zich helaas niet zo goed pakken door de camera. Het is helderder van kleur dan op de foto.




En dit zijn dan de resultaten van het geelverven. Nu eerst mijn strengen wol ontwarren en dan is rood aan de beurt. Later meer daarover!

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij kun jij de volgende les bijna overslaan, Titia ;-)
    Of je kan de rest goed op weg helpen. Zelf heb ik nog nooit zoiets gedaan. Als ik jou foto's zo zie en je verhaal lees, krijg ik er veel zin in om het ook te gaan proberen.
    Groetjes en tot volgende week,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooooi Titia!
    Groet Hermien

    BeantwoordenVerwijderen