17.2.14

Laatste loodjes




Aanstaande zaterdag alweer de tiende cursusbijeenkomst handwerken in de vrijeschool. Twee handpoppen reizen dan met mij mee naar Gouda. Geïnspireerd door het boekje over poppenspel in vilt van Mari Nagy en István Vidák bedacht ik een les handpoppen vilten voor een vijfde of zesde klas. De draak hierboven heb ik gemaakt naar de werkbeschrijving in het boekje. Lastig vond ik het met al die uitsteeksels. Het vilten, maar ook het maken van de mal daaraan voorafgaand. Het origineel op de omslag moest dertig procent worden vergroot en de uitsteeksels zelfs meer omdat die bij het kneden heel erg krimpen. Ik had op een gegeven moment zoveel lijnen op mijn papier dat ik er nog nauwelijks wijs uit kon worden en heb toen maar wat gedaan. Het pakte goed uit.
Toch besloot ik ook nog een eenvoudiger model te maken zonder al die uitsteeksels. Dat werd dit figuur hieronder; een worm, (struis-)vogel of.....tja wat is het eigenlijk?
Beide handpoppen heb ik nat gevilt om een mal van karton/plastic. De ogen heb ik er naderhand met de viltnaald op gemaakt. Een karweitje dat ik lang had uitgesteld maar dat uiteindelijk in no-time gedaan was;-)




Nog zoiets: mijn scriptie. Hij is zo goed als klaar. Ik heb vele uren gewerkt aan het maken van de omslag. Het was een boeiend en leerzaam proces. Toen ik voor mijn gevoel genoeg literatuur had bestudeerd voor de inhoud van mijn scriptie, was ik er ineens klaar mee. Ik had er gewoon genoeg van. Het was mooi geweest. Aanvankelijke plannen om die slang op de andere binnenzijde nog in spiegelbeeld te borduren, heb ik doorgestreept. Het borduurwerk op de omslag is gaandeweg ontstaan. Alleen die slang heb ik van een patroon gemaakt. Het borduren daarvan heb ik heel anders beleefd dan het andere. Die ervaring was voor mij voldoende.

En toen moest die lap nog een omslag worden. Ik vond het geen leuk klusje en heb er best een tijdje tegenaan zitten hikken. Nu het gedaan is, ben ik opgelucht en tevreden. Mooier en vooral waardevoller vind ik het proces dat ik heb doorgemaakt bij het maken van deze scriptie en de omslag. Het heeft me nieuwe kennis en inzichten gebracht en ik voel me erdoor verrijkt.






Nu wacht nog dat ene lapje waarmee ik dit cursusjaar begon. Het appeltje is allang af en wacht om verder verwerkt te worden. Maar zoals wel vaker heb ik vooraf niet nagedacht over de afmetingen en nu blijkt het te groot te zijn voor het beoogde doel: een hoesje voor mijn I-phone. Misschien dan toch maar iets anders van maken? Grrrrr.....die laatste loodjes...




Hierna mag ik nog één les maken, een les voor de zesde klas. Daarvoor heb ik, zo schreef ik al eerder, een bijzondere pop in gedachten. Dolgraag wil ik eraan beginnen. Maar eerst dit afmaken.
Iets afmaken, hebben jullie er soms ook zo'n moeite mee?









8 opmerkingen:

  1. Iets simpels afmaken en dat het dan blijft liggen is voor mij wel herkenbaar. Zo wil ik nog steeds oud borduurlinnen gaan verven omdat ik bij jou zie hoe mooi het wordt.
    Ik vind je handpoppen prachtig geworden, knap gedaan, je geborduurde omslag map is echt geweldig geworden .
    Dag, Ariane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je omslag voor je scriptie is prachtig geworden! Alleen dat is al een heel werk geweest. Ben heel benieuwd naar de kennis die je in je scriptie hebt verwerkt. Zaterdag je referaat?
    Vind jij het ook zo'n raar gevoel, dat de cursus er bijna op zit? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat we al anderhalf jaar bezig zijn, de tijd is omgevlogen en wat hebben we veel geleerd!
    Groetjes en tot zaterdag.
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een proces beschrijven is moeilijk. Vaak doe je het achteraf....
    Je hebt prachtige handpoppen gemaakt; het zijn mooie voorbeelden.
    Met je scriptie ben je natuurlijk lang bezig geweest, dan wil je ook graag klaar zijn.
    Afmaken vind ik ook vaak een probleem, dan ben ik met de gedachten al bij het volgende en als ik het afwerken niet direct doe blijft het er wel eens bij.
    Je hebt volgens mij heel wat opgestoken de afgelopen tijd. Succes met de laatste loodjes.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laatste loodjes zijn altijd lastig volgens mij. Behalve dat je ergens helemaal klaar mee kunt zijn, neem je ook afscheid van een proces waarin je groeide toch? De opleiding is bijna klaar.....Ik vind het er prachtig uitzien. Dat tweede malle beest vind ik het allerleukst. Vraagt het niet om allerlei gekke veren? Een pronkbeest ofzo??? Ik vind hem geweldig!
    Groet,
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige poppen. En die omslag is ook heel mooi geworden. Ja, laatste loodjes zijn meestal het ergste.. Uitstellen werkt dan absoluut niet, maar ik doe het ook vaak genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige handpoppen, de eerst had ik al gezien van je, maar nr 2 vind ik ook geweldig, met idd een gekke pruik/ veren vind ik hem wel wat weg hebben van een freggel. Geweldig!
    En ook je geborduurde omslag is prachtog geworden, succes met de laatste loodjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Prachtige draken, zeg! Ja, ik herken veel in je verhaal, hoor! Bij mij blijft ook vaak nog iets liggen, wat maar niet af wil komen. Veel succes met de laatste loodjes en ik ben erg benieuwd naar je pop voor de zesde klas! Lieve groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat maak je toch mooie dingen weer genoten hoor

    BeantwoordenVerwijderen