27.11.12

Kleurenbreikabouters



Bij de Leidse Textiel Centrale kocht ik deze strengen Soedanwol. Op vrijescholen wordt veel met deze wol gewerkt. Het is dikke wol, verkrijgbaar in ruim zestig kleuren. Ik koos er vijftien. Met moeite, want de overige kleuren zijn ook zo mooi!

De derde dag van de cursus handwerken in de vrijeschool ging over breien in de eerste klas. De kinderen leren door korte verhaaltjes waarin de breitechniek wordt omgezet in beelden. Verhaaltjes over kabouters bijvoorbeeld. De juffies toonden er een paar. Heel eenvoudig gemaakt van een vierkant lapje van tien steken. Dit inspireerde mij om van al mijn kleuren soedanwol breikaboutertjes te maken. En zo ontstond dit breikaboutervolk.


Voor de basis van de kabouters nam ik een kegelpopje (hoogte circa 7,5 cm). De lapjes waren snel gebreid en omgevormd tot manteltjes (dubbelvouwen en dichtnaaien). De kaboutertjes zagen er nog wat bloot uit want onder hun manteltje zag je hun houten lijf. Dus nam ik lapjes vilt in dezelfde kleuren als de wol en festonneerde die rond de lijfjes. De manteltjes heb ik in het halsje vastgesnoerd met een dubbele draad wol.


Van twee cadeaudozen (onderkanten tegen elkaar lijmen) en dik naaldvilt maakte ik een grote paddestoel om de kabouters in te bewaren. Nou ja, een aantal dan, want ze passen niet allemaal in de hoed. Helaas, te kleine paddestoel, te veel kabouters ;-)


Terwijl ik aan de kabouters werkte kwamen steeds meer toepassingen in mij op. Ik kan ze uiteraard gebruiken als hoofdrolspelers in de beeldende verhalen voor brei-instructie. Maar ze vormen ook een levende kleurenkaart. Moet ik nog wel even de kleurnummers onder hun lijfjes schrijven. En met hun stevige houten lijfjes zijn het prima pionnen in een spel. Een kleurenspel... En zo heb ik weer een nieuw idee om verder uit te werken....