7.11.12

Eikeltjes van vilt



Een heleboel eikeltjes van vilt. Gemaakt voor mijn eerste les voor de cursus handwerken in de vrijeschool. Het thema van die eerste les is zintuigen. Bij het vilten worden vele zintuigen aangesproken. Daarom koos ik deze techniek. Eikels sluiten aan bij de belevingswereld van het kind èn bij het seizoen. Bovendien is het een overzichtelijk werkje dat heel goed met kleuters (mijn doelgroep) gedaan kan worden. Vandaar dus een les in eikeltjes vilten.
Jongste is mijn bondgenoot. Hij is dol op eikeltjes zoeken, rapen, verzamelen en overal tentoon spreiden. Eikeltjes vilten zal vast ook een succes worden. Samen hebben we de hoedjes van de Amerikaanse eik verzameld. Vervolgens zat ik menig avondje te vilten om voorbeelden te maken. Nat vilten want de droogvilttechniek is voor jonge kinderen minder geschikt. Aanvankelijk vond ik het nog best lastig om een mooi, stevig eikeltje te vilten. Gaandeweg ging het gelukkig steeds beter. En nu ligt deze verzameling klaar om de kinderen te inspireren.




Jongste staat te popelen. Gisteren heeft hij al even met me mee gevilt en heb ik hem het boek Vos, Haas en het Kind van Eik voorgelezen. Het is een humoristisch en educatief verhaal geschreven door Sylvia Vanden Heede. Misschien leuk om ter introductie van de les te gebruiken. Toen ik op zoek was naar een geschikt verhaal kwam ik ook nog onderstaand gedicht tegen. Voor de kleuters minder geschikt, maar ik wilde het jullie niet onthouden:


Het zwijn onder de eik

Een zwijn ging zich onder een eeuwenoude eik

Aan eikeltjes te buiten;
Na deze smulpartij sliep hij gelijk,
En toen hij wakker werd, wreef hij zijn ogen uit en
Sloeg aan het wroeten tot hij op de wortels stuitte.
'Je schaadt de boom met dat gegraaf,'
Vermaande hem vanuit de boom een raaf,
'Als je de wortels blootlegt, kan de boom verdrogen.'
''t Kan mij niet schelen,' zei het zwijn,
'Dat moet dan maar, dat laat mij onbewogen,
Ik zie niet wat het nut van deze boom kan zijn,
Of-ie er is of niet, dat is mij om het even:
Als er maar eikels zijn, want daar moet ik van leven.'
'Ondankbaar varken!'riep de eik vol gram,
'Als je die snuit van jou eens op kon heffen,
Dan zou je wel beseffen,
Dat al die eikels groeien aan mijn stam.'

Zo zal de domoor vaak niet snappen
Wat hij te danken heeft aan kunst en wetenschappen;
Het wetenschaplijk werk wordt steeds gekraakt,
Maar hij ziet niet dat hij de vruchten ervan smaakt.


Ivan Krylov (1769-1844)

Bron: www.cedargallery.nl/nlgedichten_bomen.htm

Ook zin om eikeltjes te vilten? Je hebt nodig: viltwol (ik heb Merino lontwol gebruikt), warm water, (olijf-)zeep, eikeldopjes en sterke knutsellijm.

Werkwijze
Pak een klein plukje wol en knijp dit stevig samen. Rol het vervolgens tussen je droge handen totdat het stevig wordt. Maak het bolletje nat met warm water waarin een beetje (olijf-)zeep is opgelost. Knijp het overtollige water eruit en kneed het bolletje voorzichtig tussen je vingers en/of handen. Als het bolletje wat meer stevigheid krijgt, kun je harder drukken en er een nieuw plukje wol omheen winden*. Herhaal dit steeds totdat het balletje de gewenste grootte heeft. Voeg bij ieder laagje water en zeep toe naar behoefte (het mag rijkelijk schuimen). Rol het balletje op het laatst stevig tussen je handen als een gehaktballetje en kneed het in model. Spoel het eikeltje uit in schoon water en laat drogen. Als het eikeltje gedroogd is kun je het in een eikeldopje lijmen.

*je kunt ook een plukje (lont-)wol uittrekken en hiervan een stevig en compact balletje winden. Als het de gewenste grootte heeft, nat maken en voorzichtig vilten.




2 opmerkingen:

  1. Ach, wat leuk! Hartverwarmend! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Titia,
    Vanmorgen heb ik je eikeltjes in het echt gezien. Ze zijn ontzettend leuk, ik ga het ook eens proberen. Ik heb net de paar laatste berichten op je blog gelezen. Het maakt me nieuwsgierig om verder te kijken. Binnenkort ga ik eens verder 'spitten'.
    Groetjes en succes met het volgenden DA model.
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen