31.12.12

Temperamenten


Deze temperamentenpoppen heb ik afgelopen week gemaakt. 
Ze stellen zich graag zelf voor:


Hoi! Ik ben Aiden
Rood is mijn kleur
Ga meteen van start
werk hard, ben niet lui
wel soms moe
en in een boze bui!

Aiden betekent klein vuur. Ze staat symbool voor het cholerisch temperament. Haar jurkje is van warme velours en geruwde joggingstof en ze heeft weerbarstig haar. Bovendien zijn haar handen uit de mouwen gestoken.



Hai! Mijn naam is Anshu
Ik dans de hele dag
ben altijd druk met mijn vriendjes
ik heb er heel erg veel
grapjes vind ik fijn
afwisseling houdt me bij de les
en mijn lievelingskleur is geel!

Anshu betekent zonnestraal. Ze staat symbool voor het sanguinisch temperament. Ze heeft pluizige blonde haren van mohair/wol en een soepel glanzend goudgeel jurkje.



Hallo ik ben Adnah
Sommigen vinden me sloom
Ik hou gewoon van ritme en rust
daarom lijkt het soms dat ik droom
voor mijn maatje wil ik alles doen
eten vind ik fijn, er is bijna niets dat ik niet lust
en mijn lievelingskleur is groen

Adnah betekent rust. Ze staat symbool voor het flegmatisch temperament. Haar jurk is van vilt en is een beetje stijfjes, niet zo flexibel. Ze heeft twee keurige, gelijkmatige dikke vlechten en een gedrongen, rond postuur.



Hoi ik heet Akil
Ik denk voordat ik doe
van alles om me heen word ik snel moe
als iets anders gaat vind ik dat niet fijn
en kijk aan mijn hand heb ik pijn!
ik hou niet van gauw gauw
en mijn lievelingskleur is blauw

Akil betekent nadenkend. Hij staat symbool voor het melancholisch temperament. Zijn mantel is van velours, alleen zit de zachte kant binnenin. Zijn haren zijn sluik en hij draagt een muts omdat hij het vaak zo koud heeft. Zijn armen zijn wat slungelig en op zijn handje draagt hij een pleister.

De poppen maakte ik voor de cursus handwerken in de vrijeschool. De laatste twee lessen gingen over het menselijk temperament. Door de informatie in die lessen was in mijn gedachten een aantal karakters ontstaan. Die karakters wilde ik tastbaar maken. Van tijd tot tijd was het een ware beproeving. Met de eerste koppies heb ik tijden zitten prutsen maar gaandeweg ging het steeds beter. En die haren... dat is echt veel werk! Al met al was het een leuk en leerzaam gebeuren en is mijn hoofd inmiddels lekker opgeruimd. Met een dito gevoel treedt ik de jaarwisseling tegemoet. Maar niet voor nog even kort terug te blikken op het afgelopen jaar. Mijn motto van dit jaar was doen. Van dat voornemen om maandelijks een aantal projecten te kiezen om aan te werken is in de praktijk uiteindelijk niet veel gekomen. Desondanks heb ik een hoop gedaan, een hoop gecreëerd. Nieuwe stappen gezet ook. Spindemonstraties gegeven, gestart met spinnen voor en bij de herders van Balloo en begonnen aan de cursus handwerken in de vrijeschool. Allemaal stappen waar ik blij van word en waarmee ik ook anderen hoop te inspireren en aan te zetten tot wat ik het allerliefste doe: creëren! Ik dank jullie allemaal voor jullie belangstelling en lieve, leuke, attente en bemoedigende reacties in het afgelopen jaar en wens jullie een goede jaarwisseling en een inspirerend 2013!


5 opmerkingen:

  1. Hoi Titia,
    Wat zijn ze mooi, je poppen! Is dit ook meteen je kunstzinnig werkstuk?
    Zelf ben ik ook met handpoppen aan de gang gegaan, maar dan breien. Is een hele klus, ik heb er pas eentje klaar.
    Ik wens je een hele fijne jaarwisseling, een heel gezond, gelukkig en creatief 2013 en tot over een kleine twee weken.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens jou en je mannen een goed en creatief 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was altijd geinteresseerd in de temperamenten en nu zo bijzonder om ze in jouw poppen terug te zien. Nog steeds herken ik mijn jongste in Anshu en mijn oudste in Akil.
    Ik wens je alle goeds voor 2013 .
    Dag, Ariane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele leuke temperamentpoppen. Het beste voor 2013 en nog heel veel creatieve blogjes!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn jongste zoon is naar de steinerschool geweest en daar heb ik veel geleerd over poppen maken en tempramenten. Heel boeiend en ze zijn schitterend.
    Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
    groetjes
    mija

    BeantwoordenVerwijderen