8.8.13

Tollen!




Mijn nieuwe tweedehands tollen. Een Ashford en een Turkse spintol van IST Crafts. Het zijn twee uitersten. De Asford spintol is groot (totale lengte 32 cm) en zwaar (95 gram inclusief de wol die erop zit). Toen ik 'm kreeg dacht ik dat ik er dikke draden mee moest spinnen. Maar je kunt er heel prima fijne draden mee maken. De Turkse spintol is een ware sensatie. Weegt maar 29 gram en de spil is nog geen 18 cm lang. Gisteren kreeg ik 'm. Inclusief een mooie lont van haar. Ik stond te popelen direct die prachtige lont te gaan spinnen, maar ging toch eerst maar even oefenen met een pluk gekaarde wol van Fries Melkschaap. Het leuke van een Turkse spintol is dat je je draadje direct tot een mooi bolletje kan winden. Maar hoe gaat dat? YouTube bood uitkomst. Mijn eerste pogingen zijn wat rommelig. Mijn spintolletje had een buikje met een tuutje erop gekregen. Vanmorgen was de hele pluk op gesponnen. Stokje eruit, armpjes los en voilà een bolletje met tuutje. En nu ben ik klaar voor het echte werk!







3 opmerkingen:

  1. Boffertje ben je met die mooie Turk en die prachtige Feikje-lont!
    Ik vind je blog geweldig leuk en inspirerend. Moet toch ook de mijne maar weer eens nieuw leven in gaan blazen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooooi!!! En nu maar flink oefenen! :-) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is handig. En wat mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen